Er zijn drie verschillende contentrelaties.
Namelijk de iconische contentrelatie, de symbolische contentrelatie en de indexicale
contentrelatie. Wat zijn ze eigenlijk en wat houden ze eigenlijk in? Dat ga ik
hieronder nader uitleggen.
We gaan het allereerst
over de iconische contentrelatie
hebben. De iconische contentrelatie
houdt in dat alles hetzelfde is maar op verschillende manieren wordt verkocht.
We nemen als voorbeeld macaroni. Verschillende merken verkopen macaroni met
verschillende prijzen, maar het is en blijft macaroni. De inhoud is dus
hetzelfde. Dit is wat de iconische
contentrelatie inhoudt. Je kunt het eigenlijk ongeveer vergelijken met het
multimediaal concept. Het multimediaal concept vertelt een verhaal over
verschillende soorten media, maar het verhaal blijft onveranderd, de inhoud
blijft hetzelfde, maar wordt aangepast aan het gebruikte medium.
QR-code |
Het is eigenlijk te
vergelijken met het crossmediaal concept. Met het crossmediaal concept wordt
een verhaal over verschillende media verteld, maar hierbij zijn de media wel
afhankelijk van elkaar, ze vullen elkaars tekortkomingen als het ware aan. Dat
zie je ook bij die zanger op de poster. Je wilt meer over hem weten en daarom
scan je die QR-code.
Het laatste waar we het
over gaan hebben is de symbolische
contentrelatie. De symbolische
contentrelatie houdt in dat verschillende media of producten symbool staan
voor iets. We nemen als voorbeeld het merk Friso. Het merk Friso vertelt meer
dan alleen losse producten. Het staat symbool voor een gezonde groei en
ontwikkeling voor een peuter. Dus wanneer een moeder Friso koopt, dan koopt ze
die gedachte gelijk mee. Zo zie je dat de
symbolische contentrelatie zich goed aansluit bij de transmediale
conceptvorm. Het gaat meer om de beleving dan om het aangeschafte product.
Bronnen:
Reader 2.2
Geen opmerkingen:
Een reactie posten