maandag 28 oktober 2013

Zouha Al Abbasy | Studentnummer: 1612039 | Klas: JDE-D01

Er zijn drie verschillende contentrelaties. Namelijk de iconische contentrelatie, de symbolische contentrelatie en de indexicale contentrelatie. Wat zijn ze eigenlijk en wat houden ze eigenlijk in? Dat ga ik hieronder nader uitleggen.

We gaan het allereerst over de iconische contentrelatie hebben. De iconische contentrelatie houdt in dat alles hetzelfde is maar op verschillende manieren wordt verkocht. We nemen als voorbeeld macaroni. Verschillende merken verkopen macaroni met verschillende prijzen, maar het is en blijft macaroni. De inhoud is dus hetzelfde. Dit is wat de iconische contentrelatie inhoudt. Je kunt het eigenlijk ongeveer vergelijken met het multimediaal concept. Het multimediaal concept vertelt een verhaal over verschillende soorten media, maar het verhaal blijft onveranderd, de inhoud blijft hetzelfde, maar wordt aangepast aan het gebruikte medium.

QR-code
Als volgt gaan we het over de indexicale contentrelatie hebben. De indexicale contentrelatie  verwijst je van het een naar het ander. We nemen als voorbeeld Facebook. Stel je voor dat je een foto post op Facebook via Instagram. Als je op de link klikt van de foto, dan verwijst het je door naar Instagram. Of je ziet een poster van een zanger met daaronder een QR-code. Als je die QR-code scant dan stuurt het je door naar de website van die ene zanger. Dit is wat de indexicale contentrelatie inhoudt.
Het is eigenlijk te vergelijken met het crossmediaal concept. Met het crossmediaal concept wordt een verhaal over verschillende media verteld, maar hierbij zijn de media wel afhankelijk van elkaar, ze vullen elkaars tekortkomingen als het ware aan. Dat zie je ook bij die zanger op de poster. Je wilt meer over hem weten en daarom scan je die QR-code.

Het laatste waar we het over gaan hebben is de symbolische contentrelatie. De symbolische contentrelatie houdt in dat verschillende media of producten symbool staan voor iets. We nemen als voorbeeld het merk Friso. Het merk Friso vertelt meer dan alleen losse producten. Het staat symbool voor een gezonde groei en ontwikkeling voor een peuter. Dus wanneer een moeder Friso koopt, dan koopt ze die gedachte gelijk mee. Zo zie je dat de symbolische contentrelatie zich goed aansluit bij de transmediale conceptvorm. Het gaat meer om de beleving dan om het aangeschafte product.


Bronnen:
Reader 2.2

Geen opmerkingen:

Een reactie posten