Usability en
relevantie?!
Instagram is een app die al tachtig miljoen gebruikers heeft terwijl het pas in 2010 uit was. Bijna iedereen kan met Instagram werken. Dat komt omdat de usability en relevantie van Instagram hoog zijn. Instagram kun je via de App Store of Google Play downloaden. Als volgt ga je natuurlijk jezelf aanmelden (registreren indien je niet geregistreerd bent) en voila: je kan foto’s liken en posten. Maar wat is usability en relevantie nou eigenlijk? Ik ga dat nu uitleggen.
De
gebruiksvriendelijkheid van een website, software of product vallen onder
usability. Bij usability is het belangrijk om het geleverde werk zo gebruikersvriendelijk
te maken zodat de persoon die er mee werkt geen irritaties krijgt. Dus
eigenlijk is het de mate waarin een bepaald product door bepaalde gebruikers in
een bepaalde gebruikersomgeving kan worden gebruikt om bepaalde doelen
effectief, efficiƫnt en naar
tevredenheid te bereiken.
De
gebruikersvriendelijkheid gaat over het feit of de bezoeker snel kan vinden wat
hij zoekt en of de navigatie logisch in elkaar is gezet. Je kan wel een mooi
product leveren, maar als de usability niet goed genoeg is, dan ben je zo al je
bezoekers kwijt.
Instagram is
heel gebruikersvriendelijk. Je kan het makkelijk downloaden en heeft weinig
bugs. Foto’s liken en posten gaat zo snel en is heel makkelijk te doen. Als je
vrienden wilt zoeken die ook Instagram hebben kun je dat ook makkelijk doen,
omdat je ze via Facebook kunt vinden. Wil je een probleem rapporteren of iemand
blokkeren? Dan gaat dat ook binnen een knop zonder extra moeite te verrichten.
Zo zie je dat de usability van Instagram heel hoog is.
Nu gaan we op
relevantie in. Relevantie betekent de mate waarin een dialoog de juiste
boodschap bevat, op het juiste moment wordt gevoerd en via het juiste middel
plaatsvindt. Een goed voorbeeld om de relevantie uit te leggen is Youtube. Op
de voorpagina van Youtube zie je de populaire video’s (die in principe relevant
zijn). Als je een eigen Youtube-account hebt, krijg je suggesties te zien die
op jou smaak vallen, dus die voor jou op dat moment relevant zijn. Ook kun je
video’s bekijken die vandaag gepost zijn op iets dat jij relevant vindt,
bijvoorbeeld over een artiest die vandaag een interview met een bekend
programma had. Maar zo zie je weer dat relevantie van persoon tot persoon kan
verschillen en bedrijven hun uiterste best doen om dingen zo relevant mogelijk
te houden voor een brede doelgroep.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten