maandag 28 oktober 2013

Zouha Al Abbasy | Studentnummer: 1612039 | Klas: JDE-D01

Usability en relevantie?!

Instagram is een app die al tachtig miljoen gebruikers heeft terwijl het pas in 2010 uit was. Bijna iedereen kan met Instagram werken. Dat komt omdat de usability en relevantie van Instagram hoog zijn. Instagram kun je via de App Store of Google Play downloaden. Als volgt ga je natuurlijk jezelf aanmelden (registreren indien je niet geregistreerd bent) en voila: je kan foto’s liken en posten.
  Maar wat is usability en relevantie nou eigenlijk? Ik ga dat nu uitleggen.

De gebruiksvriendelijkheid van een website, software of product vallen onder usability. Bij usability is het belangrijk om het geleverde werk zo gebruikersvriendelijk te maken zodat de persoon die er mee werkt geen irritaties krijgt. Dus eigenlijk is het de mate waarin een bepaald product door bepaalde gebruikers in een bepaalde gebruikersomgeving kan worden gebruikt om bepaalde doelen effectief,  efficiĆ«nt en naar tevredenheid te bereiken.


De gebruikersvriendelijkheid gaat over het feit of de bezoeker snel kan vinden wat hij zoekt en of de navigatie logisch in elkaar is gezet. Je kan wel een mooi product leveren, maar als de usability niet goed genoeg is, dan ben je zo al je bezoekers kwijt.
Instagram is heel gebruikersvriendelijk. Je kan het makkelijk downloaden en heeft weinig bugs. Foto’s liken en posten gaat zo snel en is heel makkelijk te doen. Als je vrienden wilt zoeken die ook Instagram hebben kun je dat ook makkelijk doen, omdat je ze via Facebook kunt vinden. Wil je een probleem rapporteren of iemand blokkeren? Dan gaat dat ook binnen een knop zonder extra moeite te verrichten. Zo zie je dat de usability van Instagram heel hoog is.



Nu gaan we op relevantie in. Relevantie betekent de mate waarin een dialoog de juiste boodschap bevat, op het juiste moment wordt gevoerd en via het juiste middel plaatsvindt. Een goed voorbeeld om de relevantie uit te leggen is Youtube. Op de voorpagina van Youtube zie je de populaire video’s (die in principe relevant zijn). Als je een eigen Youtube-account hebt, krijg je suggesties te zien die op jou smaak vallen, dus die voor jou op dat moment relevant zijn. Ook kun je video’s bekijken die vandaag gepost zijn op iets dat jij relevant vindt, bijvoorbeeld over een artiest die vandaag een interview met een bekend programma had. Maar zo zie je weer dat relevantie van persoon tot persoon kan verschillen en bedrijven hun uiterste best doen om dingen zo relevant mogelijk te houden voor een brede doelgroep.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten