maandag 28 oktober 2013

Gijnett Mathilda Gonzalez Studentennummer: 1638956 Klas JDE-D01

Gijnett Mathilda Gonzalez
Studentennummer: 1638956.

ZMBO-model

Wanneer men spreekt over communicatie, is het van zelfsprekend dat het van ‘mens tot mens’ is.
Bij het ZMBO-model heb je een zender, middel, boodschap en ontvanger.

Voorbeeld
Ik bel mijn vriendin op om onze afspraak te verplaatsen naar overmorgen, omdat ik geen tijd heb. 

Gijnett             = Zender
Mijn vriendin   = Ontvanger
Telefoon         = Middel
Mijn vraag      = De boodschap

Wanneer ‘mijn vriendin’ de boodschap ontvangt en daarop wilt beantwoorden, geeft zij mij feedback. Mijn vriendin wordt de zender en ik word dan de ontvanger.

Wanneer ik mijn boodschap vertel, moet ik het als eerst verwoorden, dat houd in dat ik het eerst moet coderen. Wanneer mijn vriendin het ontvangt moet zij het eerst decoderen.

Communicatie staat er om bekend dat het niet altijd goed verloopt, vaak ontstaat er miscommunicatie.
Miscommunicatie ontstaat er omdat door ruis. Ruis ontstaat zowel bij de zender, ontvanger, middel en de boodschap.

Ruis bij Zender
Voorbeeld
Wanneer ik mijn vriendin zou bellen om de afspraak te verplaatsen, zou ik het op z’n manier kunnen vertellen dat ik er in plaats van geen tijd voor heb, zo kunnen benadrukken, dat het lijkt als of ik geen zin heb.

Ruis bij ontvanger
Voorbeeld
Mijn vriendin verstaat in plaats van overmorgen, morgen. Waardoor zij het niet goed heeft gedecodeerd.

Ruis bij middel
Voorbeeld
Er kan ook ruis ontstaan bij je mobiele telefoon. Je netwerk kan wegvallen of je batterij kan uitvallen.

Ruis bij de boodschap
Voorbeeld
Er kan een ruis ontstaan bij de boodschap, waardoor ik de verkeerde verwoording heb gebruikt, waardoor de ontvanger iets heel anders zal begrijpen.

Niveaus van communicatie
Communicatie heeft twee niveaus

Inhoudsniveau
Inhoudsniveau houdt in wat er ‘letterlijk’ is gezegd.

Betrekkingsniveau
Op wat voor manier word de boodschap overgebracht.

Expressief aspect
Bij een expressief aspect gaat het er om hoe iemand wil overkomen op een ander. 
Relationeel aspect
Bij een rationeel aspect gaat het er om hoe je, je houding en woordkeus gebruikt en je de relatie met de ander inschat.
Appellerend aspect
Bij appellerend aspect probeer je invloed op het ander uit te oefenen.


Verbale communicatie
Bestaat uit woorden
non-verbale  communicatie
Bestaat uit andere communicatieve uitingen,

Bronnen
Basisboek crossmedia concepting  ‘2e druk’.
Reader
Aantekeningen les
Internet:


Geen opmerkingen:

Een reactie posten