Wat is eigenlijk
storytelling en hoe zit dat in elkaar? Hieronder ga ik jullie uitleggen wat
storytelling is aan de hand van verschillende voorbeelden.
Vaak wordt gedacht dat storytelling maar een
verhaaltje vertellen is, maar dat is niet zo. Het is het op de markt brengen van
merken die een bepaald gemeenschappelijk gedachtegoed verantwoorden. Het is een
sterk middel om iets te koppelen aan een bepaald gedachtegoed. Een verhaal moet
mensen uitnodigen om er naar te kijken en gebruik te maken van verschillen
kanalen die er zijn. Storytelling kan op verschillende manieren gebruikt worden
namelijk:
-Impliciet
-Impliciet
-Expliciet
Impliciete storytelling zorgt voor een visuele voorstelling van beelden. Mensen kunnen het verhaal met hun eigen gedachten invullen.
Hier boven heb je een voorbeeld gezien van impliciete storytelling. Het verhaal wordt aan de hand van muziek en beelden overgebracht. Je kunt heel goed zien dat er een nieuwe geur uit is. Je ziet dat die geur voor de zakelijke vrouw is, dus de echte ‘business woman’. Ik heb voor deze reclame gekozen, omdat je eigenlijk snel weet waar het verhaal over gaat en voor wat het eigenlijk bedoeld is.
Expliciete storytelling betekent eigenlijk dat er een verhaal wordt overgebracht
door middel van een duider (mens). Er wordt dus een menselijke factor
ingezet om het verhaal over te brengen
en dit verhoogt de beleving van de kijker.
Hierboven heb je een voorbeeld gezien van expliciete storytelling . Dit filmpje gaat over UNICEF. In dit filmpje wordt Selena Gomez gebruikt als verteller. Omdat Selena Gomez een zangeres is wordt ze ingezet. Zo krijgt het filmpje meer kijkers en dus meer mensen die geld zullen doneren aan mensen die het minder hebben dan ons. Dus door middel van een duider( Selena), wordt de reclame meer persoonlijk voor de kijkers thuis. Je hebt een verteller nodig om het verhaal van A tot Z te begrijpen.
Bronnen :http://www.youtube.com/watch?v=kcar0i02wG0
Hierboven heb je een voorbeeld gezien van expliciete storytelling . Dit filmpje gaat over UNICEF. In dit filmpje wordt Selena Gomez gebruikt als verteller. Omdat Selena Gomez een zangeres is wordt ze ingezet. Zo krijgt het filmpje meer kijkers en dus meer mensen die geld zullen doneren aan mensen die het minder hebben dan ons. Dus door middel van een duider( Selena), wordt de reclame meer persoonlijk voor de kijkers thuis. Je hebt een verteller nodig om het verhaal van A tot Z te begrijpen.
Bronnen :http://www.youtube.com/watch?v=kcar0i02wG0
Geen opmerkingen:
Een reactie posten