De trendpiramide
Hieronder wordt de trendpiramide uitgelegd aan de hand van voorbeelden.
De trendpiramide is een hulpmiddel die
je zeer goed helpt om de omgeving of bepaalde aspecten in kaart te brengen. Als
je naar de trendpiramide kijkt, dan zie je dat er onderscheid wordt gemaakt in drie niveaus:
-
De microtrend
-
De megatrend
De drie trends zijn nauw met elkaar
verbonden en hebben een verhouding met elkaar. Zo is de megatrend een soort
basis voor de maxitrend. Vanuit de maxitrend de microtrend. Hieronder worden de drie niveaus nader
uitgelegd.
De trendpiramide is een hulpmiddel om
de omgeving van het bedrijf duidelijk voor ogen te krijgen. Je hebt hierbij een
onderscheid die je in kunt delen in drie types.
Hier onder kun de verschillende
trendtypes zien die gekoppeld zijn met de desbetreffende levensduur .
Microtrend
De microtrend is een trend die van nul tot vijf jaar maximaal duurt. Je kan nooit aangeven of iets een microtrend, een maxitrend of een megatrend is. De microtrend is altijd voor een korte termijn. Het gaat vaak over het dagelijkse leven. Het is de bedoeling om het dagelijkse leven iets extra’s te geven en dat is dan niet voor een lange termijn maar voor een korte termijn. Denk bijvoorbeeld aan afslank producten of speciale fitness drankjes waar je veel van zou kunnen afvallen. Hoe langer de trend doorleeft des te minder aandacht eraan wordt gegeven. Vaak kun je dan ook inschatten hoe lang de levensduur van microtrends zal zijn.
Maxitrend (meso)
Bij de maxitrend gaat het om het gedrag, de wensen
en verlangens van mensen. De maxitrend wordt daarom ook wel de consumententrend
genoemd. Bij de maxitrend gaat het niet
meer om het product, maar meer om de consument. Het duurt tussen de vijf tot
tien jaar en een goed voorbeeld daarvan is de levensstijl van mensen. Gezond
leven is de laatste jaren erg populair geworden. Je kan altijd wel wat vinden
om bij je zelf te veranderen zodat je nog een gezondere leefstijl creëert. Ook
zie je vaak dat de overheid probeert om te laten zien dat drugs, alcohol en
roken niet goed zijn voor je. Mensen lopen nu vaker rond met een proteïne-shake
dan met een blikje bier bijvoorbeeld.
Megatrend (macro)
De megatrend is
een enorme trend die wel minimaal tien jaar duurt en zelfs kan oplopen tot dertig
jaar. Het wordt ook wel de maatschappelijke trend genoemd. Het zijn trends die zich vaak richten op de
maatschappelijke belangen en oefenen over de hele wereld invloed uit. Vaak niet
alleen op één leeftijdsgroep maar op verschillende generaties. Een voorbeeld
van een megatrend is de GRIN-technologie. Door technologisering kunnen we zien
welke ziektes we in de toekomst gaan krijgen. Door technologie toe te laten,
laat jij je lichaam veel beter monitoren. Dat heeft grote gevolgen voor de
gezondheidszorg. Er zullen dus veel zorginstellingen partnerschappen moeten gaan afsluiten met verzekeraars
. Megatrends zijn altijd goed te benoemen en te onderscheiden van elkaar.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten