Er zijn drie
soorten contentrelaties:
-Iconische contentrelatie
-Indexicale contentrelatie
-Symbolische contentrelatie
Maar wat betekenen deze vormen nou eigenlijk? Hieronder wordt
aan de hand van voorbeelden de verschillende contentrelaties nader uitgelegd.
Iconisch
Als voorbeeld van een iconische contentrelatie nemen we de
krant. De SPITS kan je bijna overal vinden. Denk aan treinen, supermarkten,
bibliotheken, bussen etc. Nu heb ik het over de ‘hardcopy’ van de krant, maar
je kan de SPITS ook lezen via: - app voor je mobiele telefoon , app voor
tablets , pc, laptop etc. De begrippen iconische relatie en multimedia komen
erg overeen, want het komt erop neer dat je dezelfde informatie via
verschillende soorten media vertelt. Als je de krant via de app leest of via de
‘hardcopy’ maak je gebruik van een ander medium, maar het bevat wel dezelfde
content.
Indexicaal
Bij een indexicale contentrelatie gaat het om de verwijzingen
van het ene medium naar het andere. Als voorbeeld nemen we bordjes die in de winkels
hangen. Stel je voor dat je een winkel binnen komt en je bent op zoek naar
melk. Je loopt naar de zuivelafdeling en ziet een bordje waarop staat ‘melk’.
Het bordje verwees jou naar de melk, dus de contentrelatie tussen het bordje en
de melk is indexciaal. Je kunt deze relatie koppelen aan de crossmediale
conceptvorm. Bij de crossmediale conceptvorm gaat het erom dat er verschillende
media worden gebruikt om elkaar aan te vullen.
Symbolisch
Tot slot hebben we de symbolische contentrelatie. De
symbolische contentrelatie zorgt voor een media overstijgende ervaring. Het
geeft een bepaalde bijdrage aan de waarde die uitstijgt boven de individuele
uitingen. Als voorbeeld nemen we het merk ‘Zonnatura’. Het merk Zonnatura
vertelt veel meer dan alleen losse producten. Het staat symbool voor lekkere
biologische ingrediƫnten die zo min mogelijk bewerkt zijn. Wanneer je een
product koopt van Zonnatura, krijg je het gevoel dat je iets van de natuur aan
het eten/drinken bent. Zo zie je dat de symbolische contentrelatie zich goed
aansluit bij de transmediale conceptvorm. Het gaat niet om het vergroten van de
verhalenwereld, maar meer om de beleving van de consument die het product
koopt.
Bronnen
Reader 2.2
Boek : Basisboek Crossmedia Concepting
Geen opmerkingen:
Een reactie posten