maandag 28 oktober 2013

Dunya Al Abbasy Studentennummer: 1587831 Klas : JDE-D01

Er zijn drie soorten contentrelaties:
-Iconische contentrelatie
-Indexicale contentrelatie
-Symbolische contentrelatie

Maar wat betekenen deze vormen nou eigenlijk? Hieronder wordt aan de hand van voorbeelden de verschillende contentrelaties nader uitgelegd.

Iconisch
Als voorbeeld van een iconische contentrelatie nemen we de krant. De SPITS kan je bijna overal vinden. Denk aan treinen, supermarkten, bibliotheken, bussen etc. Nu heb ik het over de ‘hardcopy’ van de krant, maar je kan de SPITS ook lezen via: - app voor je mobiele telefoon , app voor tablets , pc, laptop etc. De begrippen iconische relatie en multimedia komen erg overeen, want het komt erop neer dat je dezelfde informatie via verschillende soorten media vertelt. Als je de krant via de app leest of via de ‘hardcopy’ maak je gebruik van een ander medium, maar het bevat wel dezelfde content.

Indexicaal
Bij een indexicale contentrelatie gaat het om de verwijzingen van het ene medium naar het andere. Als voorbeeld nemen we bordjes die in de winkels hangen. Stel je voor dat je een winkel binnen komt en je bent op zoek naar melk. Je loopt naar de zuivelafdeling en ziet een bordje waarop staat ‘melk’. Het bordje verwees jou naar de melk, dus de contentrelatie tussen het bordje en de melk is indexciaal. Je kunt deze relatie koppelen aan de crossmediale conceptvorm. Bij de crossmediale conceptvorm gaat het erom dat er verschillende media worden gebruikt om elkaar aan te vullen.

 Symbolisch
Tot slot hebben we de symbolische contentrelatie. De symbolische contentrelatie zorgt voor een media overstijgende ervaring. Het geeft een bepaalde bijdrage aan de waarde die uitstijgt boven de individuele uitingen. Als voorbeeld nemen we het merk ‘Zonnatura’. Het merk Zonnatura vertelt veel meer dan alleen losse producten. Het staat symbool voor lekkere biologische ingrediĆ«nten die zo min mogelijk bewerkt zijn. Wanneer je een product koopt van Zonnatura, krijg je het gevoel dat je iets van de natuur aan het eten/drinken bent. Zo zie je dat de symbolische contentrelatie zich goed aansluit bij de transmediale conceptvorm. Het gaat niet om het vergroten van de verhalenwereld, maar meer om de beleving van de consument die het product koopt.

Bronnen
Reader 2.2
Boek : Basisboek Crossmedia Concepting

Geen opmerkingen:

Een reactie posten