Wat zijn de verschillen tussen multimedia,
crossmedia en transmedia?
De begrippen crossmediaal, multimediaal en transmediaal kom je
vaak tegen en hebben veel met elkaar te maken. Bij een crossmediaal concept is
het zo dat een zelfde verhaal of boodschap via verschillende media verspreid
wordt die elkaars tekortkomingen aanvullen. Bij een multimediaal concept wordt
een verhaal door verschillende media verteld, maar die verschillende media
vullen elkaar niet aan. Tot slot hebben we nog het transmediaal concept. Door
het transmediaal concept krijg je een
extra beleving. Hieronder worden de begrippen uitgebreider uitgelegd.
Crossmediaal
Een crossmediaal concept is opgebouwd uit een mix van verschillende media. Ze vullen elkaar als het ware aan. Eenzelfde verhaal of boodschap wordt verspreid over meerdere media. Als voorbeeld nemen we “Arab Idol”. Daarvan is er een reclame gemaakt en die verwijst je weer door naar de website. Op de website kun je meer lezen over de kandidaten en hun achtergrond. Verder kan je ook met de jury meebeslissen wie er wel of niet doorgaat. Je hebt als het ware een second screen.
Een crossmediaal concept is opgebouwd uit een mix van verschillende media. Ze vullen elkaar als het ware aan. Eenzelfde verhaal of boodschap wordt verspreid over meerdere media. Als voorbeeld nemen we “Arab Idol”. Daarvan is er een reclame gemaakt en die verwijst je weer door naar de website. Op de website kun je meer lezen over de kandidaten en hun achtergrond. Verder kan je ook met de jury meebeslissen wie er wel of niet doorgaat. Je hebt als het ware een second screen.
Multimediaal
Bij het multimediaal concept vertel je hetzelfde verhaal over verschillende media. Als voorbeeld nemen we het boek “The Kite Runner”. Van het boek is later ook een verfilming verschenen die je op Dvd’s en op TV kon kijken. Bij alle voorbeelden blijft het verhaal hetzelfde. Het maakt niet uit of je ervoor kiest om het boek te lezen of om de film te bekijken. Het verhaal blijft onveranderd.
Bij het multimediaal concept vertel je hetzelfde verhaal over verschillende media. Als voorbeeld nemen we het boek “The Kite Runner”. Van het boek is later ook een verfilming verschenen die je op Dvd’s en op TV kon kijken. Bij alle voorbeelden blijft het verhaal hetzelfde. Het maakt niet uit of je ervoor kiest om het boek te lezen of om de film te bekijken. Het verhaal blijft onveranderd.
Transmediaal
Bij het transmediaal concept vertelt elk medium een eigen
verhaal. Elk verhaal heeft zijn eigen begin, midden en einde. Als voorbeeld
nemen we ‘Naruto’. Dat is een Japanse anime. Later werd er over een van de
personages (Naruto Uzumaki) een game gemaakt. De gamer komt het verhaal binnen
via de game en niet via de anime. De anime-kijker kan er ook voor kiezen om
naar het andere platform te gaan, dus in dit geval naar de game versie van ‘Naruto
Uzumaki’. Het is dus niet noodzakelijk om de game te spelen om het verhaal te
begrijpen. Het is puur om jouw beleving te verbeteren.
Bronnen:
Reader 1.1 en 1.2
http://nl.wikipedia.org/wiki/Crossmedia
http://www.narutoget.com/
http://naruto.wikia.com/wiki/Plot_of_Naruto
http://www.mbc.net/ar/programs/arab-idol-s2.html
Reader 1.1 en 1.2
http://nl.wikipedia.org/wiki/Crossmedia
http://www.narutoget.com/
http://naruto.wikia.com/wiki/Plot_of_Naruto
http://www.mbc.net/ar/programs/arab-idol-s2.html
Geen opmerkingen:
Een reactie posten