Gijnett Mathilda Gonzalez
Studentennummer: 1638956.
Trendpyramide
Een
trendpyramide kan je zien als een soort instrument gebruiken voor de duur van
trends. De trend pyramide is uitgevonden door Hilde Roothart en haar
trendbureau ‘trendslator’.
De
trends zijn te verdelen in drie niveaus: megatrend, maxitrend en microtrend.
De
grootste trend ook wel ‘megatrend’ genoemd. Heeft een duur van 10 tot 30 jaar.
Vervolgens volgt de ‘maxitrend’ met een duur van 5 tot 10 jaar, en dan de
kleinste de ‘micro trend’ met de duur
van 0 tot 5 jaar. Deze trends niveaus verschillen in omvang en definitie, maar
hebben daar om tegen wel een verband met elkaar. Een megatrend is de fundering
voor het ontwikkeling van micro (consumet) en maxitrends (maaatschappelijk).
Een trendpyramide geeft de verhouding aan tussen deze drie niveaus, wat visueel
wordt weergeven in een trendpyramide.
Microtrend
Een voorbeeld van een microtrend zijn ‘webblogs’,
dit is een trend dat veel navolging heeft gekregen van andere bedrijven. Het
fenomeen heeft voor een bepaalde periode haar populariteit, maar daalt weer na
een aantal jaar.
Maxitrend
Een voorbeeld van een maxitrend is ‘Social
media’. Men gebruikt nu al ruim 5 jaar
social media. Social media heeft niet een bepaalde doelgroep, het trekt
allerlei verschillende leeftijdscategorieën aan, van jong tot oud.
Megatrend
Een
voorbeeld van een megatrend, zijn de schoenen ‘Allstars’. Van 1918 tot 1928 kwam
de grote doorstart voor Converse, toen de basketball liefhebber Chuck Taylor uit interesse voor de schoenen zich kwam aanmelden bij de firma. Sinds dien
zijn de Allstars nooit meer uit de mode gegaan.
De
megatrend heeft overkoepelende functie onder zich diverse maxi en microtrends.
Megatrends sturen vooral de waarden van mensen, waardoor de maatschappelijke
trends de dragers van consumententrends worden
Bronvermelding
Geen opmerkingen:
Een reactie posten