maandag 28 oktober 2013

Gijnett Mathilda Gonzalez Studentnummer 1638956. | Klas: JDE-D01

Gijnett Mathilda Gonzalez
Studentennummer: 1638956.

Trendpyramide

Een trendpyramide kan je zien als een soort instrument gebruiken voor de duur van trends. De trend pyramide is uitgevonden door Hilde Roothart en haar trendbureau ‘trendslator’.
De trends zijn te verdelen in drie niveaus: megatrend, maxitrend en microtrend.
De grootste trend ook wel ‘megatrend’ genoemd. Heeft een duur van 10 tot 30 jaar. Vervolgens volgt de ‘maxitrend’ met een duur van 5 tot 10 jaar, en dan de kleinste de ‘micro trend’  met de duur van 0 tot 5 jaar. Deze trends niveaus verschillen in omvang en definitie, maar hebben daar om tegen wel een verband met elkaar. Een megatrend is de fundering voor het ontwikkeling van micro (consumet) en maxitrends (maaatschappelijk). Een trendpyramide geeft de verhouding aan tussen deze drie niveaus, wat visueel wordt weergeven in een trendpyramide.

Microtrend
Een voorbeeld van een microtrend zijn ‘webblogs’, dit is een trend dat veel navolging heeft gekregen van andere bedrijven. Het fenomeen heeft voor een bepaalde periode haar populariteit, maar daalt weer na een aantal jaar.
Maxitrend
Een voorbeeld van een maxitrend is ‘Social media’.  Men gebruikt nu al ruim 5 jaar social media. Social media heeft niet een bepaalde doelgroep, het trekt allerlei verschillende leeftijdscategorieën aan, van jong tot oud.
Megatrend
Een voorbeeld van een megatrend, zijn de schoenen ‘Allstars’. Van 1918 tot 1928 kwam de grote doorstart voor Converse, toen de basketball liefhebber Chuck Taylor uit interesse voor de schoenen zich kwam aanmelden bij de firma. Sinds dien zijn de Allstars nooit meer uit de mode gegaan.
De megatrend heeft overkoepelende functie onder zich diverse maxi en microtrends. Megatrends sturen vooral de waarden van mensen, waardoor de maatschappelijke trends de dragers van consumententrends worden
 Bronvermelding






Geen opmerkingen:

Een reactie posten