Om een idee te krijgen hoe een trend ontstaat gebruiken wij de zogenaamde
trendpiramide. De trendpiramide is een hulpmiddel die er voor zorgt dat
bepaalde aspecten in kaart gebracht worden. De trendpiramide is in drie
onderdelen te verdelen, namelijk: megatrend, mesotrend en microtrend. De megatrend is de basis van een mesotrend en de microtrend komt uit de
mesotrend voort. Hieronder ga ik uitleggen wat deze trends nou eigenlijk
inhouden.
Microniveau
Microtrends zijn trends waar wij
onszelf heel erg bezig mee kunnen houden. Of het nou een product, mode of rage
is, ze maken ons blij. Microtrends
gaan ons in de loop van de tijd snel vervelen waardoor ze steeds minder
belangrijk worden. De verstreken tijd en trendvolgers zijn bij de microtrend belangrijke factoren. Ze zijn
belangrijk voor de levensduur van dat product. De gemiddelde levensduur van een
microtrend duurt niet langer dan vijf
jaar (nul tot vijf jaar). Een goed voorbeeld zijn mobiele telefoons. Er
komen steeds nieuwe modellen uit, waardoor het oude model niet meer gewild
wordt.
Mesoniveau
Bij mesotrends gaat het om de behoeften, wensen en verlangens van de
consument. De mesotrends zijn veel abstracter dan de microtrends. Dat komt
omdat bij mesotrends het niet meer om het product draait, wat wel bij
microtrends is. De mesotrends zijn gericht op de veranderingen binnen de
beleveniswereld. De waarden zijn hierbij erg belangrijk, want als je een
mesotrend aan een ander land wilt meegeven, kan het in die andere landen anders
begrepen worden dan bedoeld. De gemiddelde levensduur van een mesotrend duurt
ongeveer van 5 tot tien jaar. Een
goed voorbeeld is groener leven. Deze trend is op stand gekomen door de
toenemende zorg over de opwarming van de aarde. Mensen gebruiken nu vaker
spaarlampen en zonnepanelen op daken en proberen overmatige energieverbruik
terug te dringen.
Meganiveau
Bij megatrends gaat het om de maatschappelijke belangen en die liggen vaak
dicht bij trendfactoren. Het gaat om de sporen die ze nalaten in de
maatschappij. Ze komen heel langzaam en zijn om die reden bijna onzichtbaar. We
worden als het ware onbewust meegesleurd en ervaren ze als vanzelfsprekend.
Deze trends hebben te maken met socialisering, dus het individu staat niet meer
voorop. Megatrends hebben een gemiddelde levensduur van tien tot dertig
jaar. Een goed voorbeeld is plastische chirurgie. De laatste dertig jaar
veranderen veel mensen hun uiterlijk en dat gaat ook zo door. Een kuiltje in de
wangen, double-eyelid surgery en noem het zo maar op, mensen blijven naar
perfectie streven en dit is dus een Megatrend.
Bronnen:
Geen opmerkingen:
Een reactie posten