maandag 28 oktober 2013

Zouha Al Abbasy | Studentnummer: 1612039 | Klas: JDE-D01

De trendpiramide
Om een idee te krijgen hoe een trend ontstaat gebruiken wij de zogenaamde trendpiramide. De trendpiramide is een hulpmiddel die er voor zorgt dat bepaalde aspecten in kaart gebracht worden. De trendpiramide is in drie onderdelen te verdelen, namelijk: megatrend, mesotrend en microtrend. De megatrend is de basis van een mesotrend en de microtrend komt uit de mesotrend voort. Hieronder ga ik uitleggen wat deze trends nou eigenlijk inhouden.

 Microniveau
Microtrends zijn trends waar wij onszelf heel erg bezig mee kunnen houden. Of het nou een product, mode of rage is, ze maken ons blij. Microtrends gaan ons in de loop van de tijd snel vervelen waardoor ze steeds minder belangrijk worden. De verstreken tijd en trendvolgers zijn bij de microtrend belangrijke factoren. Ze zijn belangrijk voor de levensduur van dat product. De gemiddelde levensduur van een microtrend duurt niet langer dan vijf jaar (nul tot vijf jaar). Een goed voorbeeld zijn mobiele telefoons. Er komen steeds nieuwe modellen uit, waardoor het oude model niet meer gewild wordt.
Mesoniveau
Bij mesotrends gaat het om de behoeften, wensen en verlangens van de consument. De mesotrends zijn veel abstracter dan de microtrends. Dat komt omdat bij mesotrends het niet meer om het product draait, wat wel bij microtrends is. De mesotrends zijn gericht op de veranderingen binnen de beleveniswereld. De waarden zijn hierbij erg belangrijk, want als je een mesotrend aan een ander land wilt meegeven, kan het in die andere landen anders begrepen worden dan bedoeld. De gemiddelde levensduur van een mesotrend duurt ongeveer van 5 tot tien jaar.  Een goed voorbeeld is groener leven. Deze trend is op stand gekomen door de toenemende zorg over de opwarming van de aarde. Mensen gebruiken nu vaker spaarlampen en zonnepanelen op daken en proberen overmatige energieverbruik terug te dringen.
 Meganiveau
Bij megatrends gaat het om de maatschappelijke belangen en die liggen vaak dicht bij trendfactoren. Het gaat om de sporen die ze nalaten in de maatschappij. Ze komen heel langzaam en zijn om die reden bijna onzichtbaar. We worden als het ware onbewust meegesleurd en ervaren ze als vanzelfsprekend. Deze trends hebben te maken met socialisering, dus het individu staat niet meer voorop. Megatrends hebben een gemiddelde levensduur van tien tot dertig jaar. Een goed voorbeeld is plastische chirurgie. De laatste dertig jaar veranderen veel mensen hun uiterlijk en dat gaat ook zo door. Een kuiltje in de wangen, double-eyelid surgery en noem het zo maar op, mensen blijven naar perfectie streven en dit is dus een Megatrend.

Bronnen:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten